Szoftver művészet
MD I 2011 őszi kurzusa
Idő: csütörtök 13.40-15.00
Hely: B09
A kurzus honlapja: http://create.mome.hu/ruttkay/sm/
Leírás:
: A kurzus célja, hogy a hallgatók képet kapjanak arról, hogy a kortárs digitális technológiák - hagyományos programok, hálózatok, szenzorok - milyen új vizuális és interakciós élményeket tesznek lehet?vé. A f? hangsúly a kifejezési formák és azok használatának elvi megismerésén, valamint az új alkalmazási lehet?ségeken van. Ezt egészíti ki néhány elméleti állásfoglalás a szoftver m?vészeti szerepér?l. Mindkét területet a hallgatók aktív, kritikus véleményalkotása tükrében fedezzük fel. A terület nemzetközi fórumai, a megmérettetés, a szerz?i jog és nyílt kód kérdései is terítékre kerülnek
Az alábbi szoftver m?vészeti zsánereket vizsgáljuk meg, példák és alkotói munkásságok alapján:
- hagyományos zsánerek szoftveres imitációja
- szoftver mint m?vészeti kutató eszköz
- generatív és algoritmikus m?vészet
- adatvizualizáció
- mapping
- life coding
- conceptuális sw
- hálózati és online m?fajok (hack, közösségi alkotások virtuális és valós térben, netart)
- installációk
- interdiszciplináris alkotások
A kurzus teljesítésének feltételei
Az órákon előadások (esetenként meghívott előadókkal) és hallgatói prezentációk során egy-egy területet vizsgálunk, kritikusan reflektálva.
A hallgatóknak olvasási illetve gyűjtési feladatokkal kell az órákra készülni,
illetve egy választott témáról részletes ismertetést tartani.
A félévi jegy kiszámításának módja
- közös órákon való részvétel (20%)
- egyéni prezentáció egy választott témáról (40%)
- év végi irásbeli vizsga (40%)
Órák:
9.8: Ceasar Garcia előadása
HF:
- Manovich: Avant-garde as Software
- Media Lab Prado oldal
- Golan Levin
Az interdiszciplináris projekt munkába mind a MOME egyéb szakos hallgatói, mind az ELTE hallgatói is részt vehetnek, egyéni egyeztetés után.
HF:
- GYŰJTÉS a közös google docs-ba, monogrammal jelezve, legalabb 15 pont (új kategória: 3. új alműfaj 2, műalkotás 1)
9.22: Az óra elmarad, mivel a Tarnsform@Lab-en leszek - HELYETTE TechTea
9.28: TechTea 16.30 A 104
10.20: GYŰJTÉSEK MEGBESZÉLÉSE - EGYÉNI ELŐADÁS TÉMAVÁLASZTÁS
HF: - ALKOTHATTOK is, az olvasás mellett
- Elovasni: The Algorists - by Roman Verostko
- Elovasni: Max Bill - on concrete art
- Megnezni: Drawing with code
- Megnezni: Jean Pierre Hebert works - see the sand trails
- Csinálni: saját algoritmikus mű tervezése (egyszerű, 2d) - ha le tudod programozni, jó, ha nem, SZAVAKKAL IRJAD LE úgy, hogy más azt le tudja rajzolni, vagy be tudja programozni
A leirásban olyan kulcsszavakat használjatok mint ismémteled meg, amig stb. A leirás amolyan meta-program. Ha nem értitek, akkor rajz és valamilyen tömör procedurális leirás készüljön (azaz hogy hogyan állitottad elő).
Javaslom hogy egyszerű formákat (vonal, kör, négyzet) használjatok, transzformálva, illetve színezve.
Mindenki hozza magával a rajzot, illetve nyomtatott formában a lirást, papiron (másvalaki fogja olvasni, értelmezni).
10.27: KURZUSHÉT - nincs óra
11.3: ALGORITMUKUS MŰ GENERÁLÁS - EGYÉNI ELŐADÁS TÉMAVÁLASZTÁS
11.10: 3 EGYÉNI ELŐADÁS
- Vereckei Réka Creative Coding
- Jurányi Patrick Tánc vizualizáció
- Erdélyi Flóra Hacking
11.17: 4 EGYÉNI ELŐADÁS
- Jávorszki Krisztina data visualization
- Pálfalusi Attila Glitch Art
- Pribék Gábor AR - terjesztett valóság
11.24: 3 EGYÉNI ELŐADÁS
- Zsilinszky Dávid Építészet és sw művészet
- Pajor Kristóf Zene vizualizáció
- Oláh Róbert Software Art Festivals and Forums
12.1: 6 EGYÉNI ELŐADÁS és vizsga infok
- Bodor András Motivating interface
- Lakatos Péter Számítógépes játék - nem érkezett meg
- Nagy Krisztián Interaktív installációk
- Kiss Ferenc Virtuális élet
- Stekovics Anna Generative art
IRÁSBELI VIZSGA IDŐPONTOK
jan 3 14-15 - lehetőleg erre iratkozzatok fel
jan 9 14-15
utóvizsga jan 17 14-15
A VIZSGA TARTALMA
a vizsga anyaga az online elérhető előadás anyagok, googledocs (kategoiák) és hallgatói prezik részletesen
a tesztben lesz mű felismerés, fogalmi meghatározás, műfajokra példák, ...
az elégségeshez 51 % teljesítés szükséges
FONTOS INFORMÁCIÓK ÉS MUNKAFELÜLET
- a kurzus jelszóval védett kommunikációs munka felülete, IDE KERÜL MINDEN OKTATÓI ÉS HALLGATÓI ANYAG
- a szoftver művészeti közös google docs oldal EZT KÖZÖSEN HÍZLALJUK - 2. hf keretében
LINKEK, IRODALOM
- szoftver art projektek
- 2. generativ művészet
- hacks
- Lev Manovich
- creativeapplications installációk
- softwareartspace gallery selling sw art
- creative apps for smart phones
- Algorithmic Art
- Casey Reas and Ben Fry, Processing: A Programming Handbook or Visual Designers and Artists, 07, MIT Press
- Int. Journal of Mathematics and the Arts
- Matt Pearson Generative Art 2011, Manning Publications.