Interaktív könyv
Moholy-Nagy Művészeti EgyetemKreatív Techbológia Labor
2012 őszi kurzus
Idő: szerda 16:40-18:00
Első alkalom: szeptember 12 SZERDA
Hely: B101 vagy A104 (TechTea)
Előfeltétel: A kurzus során saját interaktív könyvet kell tervezni és demo szintig fejleszteni. Ehhez Flash alap ismerete, vagy a kurzussal párhuzamos elsajátítása (Hegyi Béla valamelyik kurzusát felvéve) szükséges.
A számonkérés formája: Saját interaktív könyv projekt.
ETR kód:
A kurzus honlapja: http://create.mome.hu/ruttkay/ik12/
Tematika:
A könyvnyomtatás felfedezése után ma a digitális publikálás változtatja meg alapjaiban a
szövegek és képek terjesztését és az olvasási szokásokat. A magunkkal vihető érintőképernyős
eszközök - okostelefonok, az iPad és szerényebb, akár kifejezetten gyerekszobába szánt társai is -
a multitouch funkció mellett még jópár egyéb modalitást kínálnak fel, mint pl. a rázás, a gravitáció érzékelését
vagy hangi input/outputot.
Miként használhatók ezek a modalitások az eszközökön olvasható szövegek - mese, vers, tananyag, …- akár hangos illusztrálására, mozgó kép és szöveg új szintézisére, a hagyományos végigolvasós könyvön túllépú nemlineáris narratívák létrehozására, vagy éppen interaktív, a nyelv-, zene- vagy matektanulást segítő játékos alkalmazások megtervezésére? A kurzus keretében először elvi oldalról vizsgáljuk meg, hogy mikre használhatók a modalitások, milyen tervezési kérdéseket vet fel a lehetőségek sokasága, és azokra milyen válasz adandó a kitűzött célt figyelembe véve. Ezzel párhuzamosan példákat látunk majd jó és rossz gyakorlatra, illetve a különböző zsánerekre.
Ezután mindenki javaslatot tesz - egy hagyományos könyvre vagy külsős felkérésre alapuló vagy teljesen új tartalmú - interaktív könyvre. A kurzus végső célja, hogy minden résztvevő - esetleg 2 fős csapatba társulva - létrehozza egy saját interaktív könyv tervét és annak demo prototípusát, és lehetőleg ki is próbálja azt a megcélzott "olvasók" körében.
A kurzus az interaktív könyvek tervezéséhez ad elvi alapokat (esetenként meghívott előadókkal). A kivitelezéshez a hallgatóknak korábban megszerzett szakmai ismereteiket (storyboard, vizuális ábrázolás, animáció, …) és készségeiket (Flash programozás) kell használniuk.
A kurzusban NEM szerepel Flash vagy más nyelvi eszköz tanítása, de hw eszközbeli és technológiai segítségnyújtás igen.
VISZONT HEGYI BÉLA ŐSZI FLASH KURZUSAIBÓL LEHET VÁLASZTANI A KÉSZSÉGEK PÁRHUZAMOS ELSAJÁTÍTÁSÁRA.
A kurzus értékelése:
- az órán tanúsított aktív részvétel 20 %
- a saját interaktív könyv projekt: tartalom, interakció, vizuális megjelenés, prototípus megvalósítása 60 %
- a projekt dokumentációja (film, website) 20 %
Irodalom, online példák:
- Varga Emőke: Az illusztráció a teóriában, a kritikában, az oktatásban, LHarmattan, 2012. 12/24/2010
- The Power if iPad - How Steve Jobs changed the way kids learn
- The Economist The book business - Great digital expetations
- Mobile Apps for Kids - a survey from 2011
- How to Encourage Kids To Read: Best Interactive Story Apps
- The Heart & The Bottle by Oliver Jeffers.
- Interactive Art History site
- Események
A kurzus tervezett programja:
szept.12. | Bevezetés - .ppt. pédák Tervezési szempontok: cél, használati helyzet, interakció fajták és szerepük, stilus |
HF1: GYŰJTÉS (szept 25-re) min 2 szuper és 2 lehangoló példa, rövid jellemzése (kinek, mit fejleszt, interakció fajtái és szerepe, esztétikum, …) Feltenni közös google docba, kezdőbetűkkel Ami már szerepel nem ismételhető HF2: LEHETSÉGES SAJÁT PROJEKT TÉMÁK (okt 3-ra)
|
szept.19. | NICS ÓRA a TERENCE EU project MOMEs megbeszélése miatt. |
|
szept.26. | B101-ben 17 óráig:IK példák elemzése
17 órától TechTea alőadás | |
okt.3. | Multimodális narráció, storyboard | |
okt.10. | Saját projekt 1 javaslatok | |
okt.17. | Külső előadó - TechTea | |
okt.24. | Saját projekt 2 tervezés | |
okt.31. | Külső előadó - TechTea | |
nov.7. | Saját projekt3 | |
nov.14. | KURZUSHÉT - nincs óra | |
nov.21. | Saját projekt 4 | |
nov.28. | TechTea | |
dec.2. | Projektek bemutatása |