A JÖVŐ MÚZEUMA A VISEGRÁDI ORSZÁGOKBAN
HORIZONTÁLIS KURZUS SPECIÁLIS TÉMÁK
szeminárium és gyakorlat
Elméleti Intézet és Média Intézet Kreatív Technológia Labor
2015/2016 1. félév (ősz), péntek 13.40-16.30, A/207
Tanárok: Bényei Judit PhD és Ruttkay Zsófia PhD
Konzulensek: Orlai Balázs DLA (MOME) dr. Cseri Miklós, dr. Vass Erika, Buzás Miklós (Szabadtéri Néprajzi Múzeum)
Kód: 230-30-07, 229-36-91-05
A kurzus kreditértéke:4
Heti óraszám: 4
Előtanulmányi követelmény:formálisan nincs: BA 2-3. MA 1. bárki számára
A számonkérés formája: Projekt dokumentációk benyújtása és demo illetve prezentáció bemutatása.
Konzultáció: péntek 12-13.30 vagy előzetes egyeztetés szerint
E-mail:
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
és
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
A kurzus célja, hogy elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtson a művészeti és tudományos élmény-, illetve ismeretszerzés kiteljesítésének lehetőségeiről a legújabb, digitális technológiai eszközök segítségével.
Az elméleti felkészítés és a probléma kutatás után, a félév során a Szentendrei Skanzen új “Erdély tájegység” kiállításához kapcsolódó kérdéseken dolgozunk majd, a BME informatikus hallgatóinak bevonásával, ami módot nyújt arra, hogy a projektek (demo formájában) meg is valósuljanak.
A projektek IP jogaira és esetleges későbbi éles múzeumi megvalósításukra a MOME szabályzata érvényes. A projektek interdiszciplináris jellege miatt a munka csapatokban fog zajlani külső partnerek (múzeumi szakemberek és a BME informatikus hallgatói, illetve tanárai) közreműködésével.
A kurzus során tárgyalt főbb témakörök:
1. A XXI. század múzeuma: átalakuló intézményi identitás
2. Digitális technológiák a kultúraközvetítésben és a tanulásban: digitális interaktív eszközök és technológiáik pl.: QR kód, NFC, Augmented Reality; adatvizualizáció, intelligens tárgyak
3. Részvételi társadalom - részvételi múzeum (participatory museum)
4. A skanzen, mint speciális múzeumi műfaj
5. Projektmódszer: a csapatalakítástól az értékelésig
6. Projektdokumentáció készítés
A kurzus/feladat teljesítésének módja, feltételei, formai és tartalmi követelményei: A félévi aláírás feltétele az órákon és múzeumi konzultációkon való aktív részvétel. A félévi osztályzat a projekt munkában történő aktív részvétel függvénye, ahol az egyéni hozzájárulás dokumentálhatóan megvalósul. Az értékelés legfőbb komponense a csoport által létrehozott projekt minősége és teljessége, valamint annak bemutatása és dokumentációja (projektleírás, fotó, film).
Értékelés: A projekt konceptuális terve, a megvalósítása minősége és dokumentációja alapján. A csapatmunka együtt, illetve az egyes szerepek külön is értékelődnek.
A félévi jegy (kollokvium / gyakorlati jegy) kiszámításának módja:
A félévi jegy komponensei |
|
|
Értékelés |
órai teljesítmény (prezentációk) |
20% |
|
90-100% |
jeles |
folyamatos egyéni aktivitás |
20% |
|
75-89% |
jó |
megvalósult projekt minősége |
60% |
|
60-75% |
közepes |
|
|
|
51-65% |
elégséges |
|
|
|
0-50% |
elégtelen |
Dátum
|
óra
|
feladat
|
9.11
|
Kurzus célok, forma, TED előadás, kedvenc múzeum,
szubjektív benyomások, vélemények, leg-ek - BJ + RZs
A múzeum kialakulása – Frazon Zsófia
|
kérdésfelvevés, interjú 3 generáció reprezentánsával a múzeumról – leírva (is)
|
9.18
|
Múzeum és pedagógia – Joó Emese etnográfus, múzeumpedagógus
Digitális technológiák a múzeumban – elvek, nemzetközi példák, technológiák – RZs + BJ
|
felmérés feldolgozása és megjelenítése
3 választott múzeum kiértékelése és „pókháló”
reprezentációja
|
9.25
|
A skanzen mint speciális műfaj - a Szentendrei Skanzen – Cseri Miklós Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgató
|
technológia – funkció gyűjtés
múzeumok kiértékelésének vizuális összesítése
Olvasnivalók: nemzetközi skanzenekről
Az Erdély tájegység terve
|
10.2
|
Erdély története – Várkonyi Gábor történész
Erdély népi kultúrája – Vass Erika néprajzos
|
Az Erdély tájegység terve
|
10.9
|
Skanzen látogatás: egy hagyományos és a legújabb tájegység bemutatása, Az Erdély tájegység terve – Buzás Miklós, Vass Erika
|
Erdély ma – 3 generációs kérdőív
|
10.16
|
Az Erdély tájegység problémáinak kezelése design thinking módszerrel – Orlai Balázs (MOME DI) + SK mint megfigyelő
|
Saját fókusz, probléma választás, anyaggyűjtés, vázlatok
|
10.23
|
ÜNNEP, nincs óra
|
Esetleg plusz látogatás a Skanzenben (egyéni)
|
10.30
|
Kurzushét, nincs óra
|
|
11.6
|
Brainstorm, ötletbörze, csapatok és projektek alakulása - SK mint mentor
|
Prezentáció saját választott témáról, ötletekkel
|
11.13
|
Projekt munka 1
|
SK mentorokkal kapcsolatfelvétel, anyaggyűjtés, munkafelület létrehozáse
|
11.20
|
Projekt munka 2 – SK mentorok feedback
|
|
11.27
|
Projekt munka 3 + Orlai Balázs feedback
|
|
12.4
|
Projekt munka 4 - dokumentálás
|
Prezentáció/dokumentáció készítés
|
1.15
|
Prezentációk meghívottak előtt
|
|
Kötelező irodalom:
Bényei Judit – Ruttkay Zsófia: Kulturális örökség közvetítése digitális, interaktív technológiák segítségével, In: Szociálpedagógia, 2015. 1-2., 29-36. o.
Bényei Judit – Ruttkay Zsófia: A múzeum megújítása a digitális technológiák korában, In: Antalóczy T. – Pörczy Zs. (szerk) Határtalan médiakultúra, Bp. Wolters Kluwer Complex Kiadó 2015.
Simon, N. (2010). Chapter 1. Principles of Participation. In Simon, N., The Participatory Museum. London: Museum 2.0. http://www.participatorymuseum.org/chapter1/
Ajánlott irodalom:
Cutler, A. (2010). What Is to Be Done, Sandra?: Learning in Cultural Institutions of the Twenty-First Century. In Gail Anderson (Eds.) (2012), Reinventing the Museum: The Evolving Conversation on the Paradigm Shift. AltaMira Press.
Caruth, N., Bernstein, S. (2007). Building an on-line community at the Brooklyn Museum: A timeline. In J. Trant, D. Bearman (Eds.), Museums and the Web 2007: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2007/papers/caruth/caruth.html
A KURZUST AZ International Visegrad Fund TÁMOGATJA.
|