logo
MagyarEnglish

DIGITÁLIS MÚZEUM 2013
There are no translations available.

A jövő múzeuma a visegrádi országokban                                                                                 AKTUALITÁSOK

 

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
Elméleti Intézet és Média Intézet Kreatív Technológia Labor

2013 őszi kurzus

Oktatók:           Bényei Judit (EI)                                              Ruttkay Zsófia (KTL)  

e-mail:               benyeijuATgmail.com                                       ruttkayATmome.hu  

fogadó óra:        Gondűző, hétfő 13-14.30 h                             B213, hétfő 13-14.30 h

 

Konzulensek:    Göde András (MOME ÉI)                                 Forstner Bertalan (BME AMORG)

                        godeandrasATgmail.com                                              Forstner.BertalanATaut.bme.hu



Idő:                  Csütörtök 10.00-12.5010.00-12.50 h (esetenként részidőben projekt konzultáció)
                        Első alkalom: elsőre  A/213 szeptember 12 - ekkor véglegesül a részvétel!


Hely:                A/206, időnként külső helyszín

 

Előfeltétel: Formálisan nincs, minden BA2m BA3 és MA hallgató számára felvehető. Technológiai érdeklődés kell.
A kurzusra való felvétel az első órai beszélgetés után véglegesül. Ha a kurzus az etr szerint betelt, de valakit érdekelne, jelentkezzen e-mailben az oktatóknál és jöjjön el az első órára, hogy az esetleges lemorzsolódók helyére felvehessük!

 

A számonkérés formája: Projekt dokumentációk benyújtása és demo illetve prezentáció bemutatása.

 

ETR órarendi kód:       229-36-91-01                                        Kredit: 4

 

A kurzus Google munkafelülete: majd jön
A kurzus honlapja:
 techlab.mome.hu/courses/dimu_13f/hu

 

Az egyes múzeumok projektjeinek Google drive munkaterület, a csapat kommunikáció helye is (meghívással érhető el):

 

Tematika:
A kurzus célja, hogy:

  • elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtson a művészeti és tudományos élmény-, illetve ismeretszerzés kiteljesítésének lehetőségeiről a legújabb, digitális technológiai eszközök segítségével,
  • interdiszciplináris projekt munkába beavassa a résztvevőket.  

A félév során a partner múzeumok igényeihez kapcsolódó fejlesztéseken dolgozunk majd a BME informatikus hallgatóinak bevonásával, ami módot nyújt arra, hogy a projektek (demo formájában) meg is valósuljanak.

A projektek IP jogaira és esetleges későbbi éles múzeumi megvalósításukra a MOME szabályzata érvényes. A projektek interdiszciplináris jellege miatt a munka csapatokban fog zajlani külső partnerek (múzeumi szakemberek és a BME informatikus hallgatói, illetve tanárai) közreműködésével.

Alább  a múzeumi partnerek illetve az általuk javasolt témákból ízelítő, melyek kiindulópontként szolgálhatnak a közös munkához:

  • Bajor Gizi Színészmúzeum:  Gobbi Hilda, életre kelt bábok, …
  • Iparművészeti Múzeum: Lechner Ödön és épületei a századforduló Budapestjének tükrében (az Építész Tanszékkel közösen, mentor Göde András)
  • Magyar Zsidó Levéltár: szociális viszonyok a zsinagógában, az Orczy ház, „talmud csipke”, héber szövegek böngészése, lépcsőházi vetítés, …

Az majd a hallgatókon múlik, hogy e kínálatból mely ötletek valósulnak meg és milyen módon. Érdeklődési kör és kompetencia alapján mindenkinek lehetőségében áll továbbgondolni ezeket a javaslatokat, hozzájárulva a csapatok végleges döntéséhez.

A kurzus teljesítésének feltételei:
A félévi aláírás feltétele az órákon és múzeumi konzultációkon való aktív részvétel. A félévi osztályzat a projekt munkában történő aktív részvétel függvénye, ahol az egyéni hozzájárulás dokumentálhatóan megvalósul. Az értékelés legfőbb komponense a csoport által létrehozott projekt minősége és teljessége, valamint annak bemutatása és dokumentációja (projektleírás, fotó, film).

A félévi jegy kiszámításának módja:

  • Elkészült produktumok értékelése      60 %
  • Folyamatos egyéni aktivitás               25 %
  • Órai teljesítmény (prezentációk)        15 %


Értékelés:
A projekt konceptuális terve, a megvalósítása minősége és dokumentációja alapján. A csapatmunka együtt, illetve az egyes szerepek külön is értékelődnek.

 

A kurzus tervezett programja:

A kurzus három, egymást nagyjából követő rész keretében az alábbi témákkal foglalkozik: Alapok (A), Kihívások és példák (K) és Projekt munka (P). A kurzus tervezett programjában jelöltük a témákat is. 

idő

téma

 leírás

szept.12.

A

Bevezetés:

Digitális technológia a múzeumi tudásközvetítésben és élménynyújtásban - előadás .pdf itt.

Jó megvalósult gyakorlatok, korábbi MOME hallgatói projektek bemutatása - előadás .pdf itt.

A munkamódszer, célok tisztázása.

 

szept.19.

A

2 múzeumlátogatás (a hét folyamán)

szept.26.

K

Ismerkedés a rendelkezésre álló technológiai háttérrel a BME partner segítségével. Témaválasztás, interdiszciplináris csapatok megalakulása.

okt.3.

K

Projekthez kapcsolódó gyűjtött példák, ötletek. A projekt együttműködés formai és tartalmi szempontjainak kialakítása. (Közös óra, mindenki számára) Projektenként ütemterv készítése.

okt.10.

P

Projekt munka mentorral

okt.16. du

16.30 A104

K/A

Meghívott előadó I:

Dorota Kawecka and Aleksandra Janus from Jagiellonian University (Krakko, Lenygelország)

Mobile Technology and the Museum, info itt.

okt.17. P Projekt munka mentorral (Ruttkay Zsófia, B210) , illetve látogatás a Zsidó levéltárba (Bényie Judit).

okt.24.

P

Projektek közös  beszámolója I  - közös óra az A206-ban

okt.31.

nincs óra az A206-ban

P

Zsidó Levéltár projektek prezentációja a levéltár munkatársainak, a levéltárban 10.25-kor (Wesselényi utca 7). Projekt munka mentorral egyeztetett időben.

nov. 7.

A/P

A projektek dokumentálásának szempontjai és határidők  - ea .pdf itt, minta az íráshoz . docx itt.

Projektek közös  beszámolója II

nov.20. du

16.30 Auditorium

A/K

Meghívott előadó II:

Barbara Dobrzyńska  (www.tepe.pl. Varso, Pl)
Preludes in the city noise - social design in public spaces

nov. 21.

K

Projekt konzultáció mentorral - akinek szükséges


nov.28.

P

Projekt munka mentorral

dec. 5.

P

Projektek és dokumentáció bemutató

jan. 6-7.   Workshop I: Locative technologies (Karasz Dani)
jan 8-9.   Workshop II Web programming (Karasz Dani)

jan.  17

P

Nyilvános prezentációk

jan. 26.

P

Dokumentációk leadása, kiértékelés, jegybeírás



FORRÁSOK, CIKKEK GYŰJTEMÉNYE

1.        Baca, M. (Ed.). (2002).”Introduction to Art Image Access: Issues, tools, standards, strategies. [Electronic version]. Los Angeles, CA: J. Paul Getty Trust. http://www.getty.edu/research/conducting_research/standards/intro_aia/

2.        Balsamo, A. (Forthcoming). Designing Culture: The Technological Imagination at Work. Duke University Press.

3.        Bressler, D. (2006). “Mobile Phones: A new way to engage teenagers in informal science learning.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2006: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2006/papers/bressler/bressler.html

4.        Copeland, C. (2006). Out of our mines! A retrospective look at on-line museum collections-based learning and instruction (1997-2006). In: J. Trant and D. Bearman (Eds.), Museums and the Web 2006: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

5.        Caruth, N., and Bernstein, S. (2007). Building an on-line community at the Brooklyn Museum: A timeline. In: J. Trant and D. Bearman (Eds.), Museums and the Web 2007: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

6.        Cardiff, R. (2007). “Designing a Web Site for Young People: The challenges of appealing to a diverse and fickle audience.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2007: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2007/papers/cardiff/cardiff.html

7.        Chan, S. (March 5, 2009). “QR codes in the museum – problems and opportunities with extended object labels.” Blog posting to fresh + new(er).http://www.powerhousemuseum.com/dmsblog/index.php/2009/03/05/qr-codes-in-the-museum-problems-and-opportunities-with-extended-object-labels/

8.        Din, H. and P. Hecht, eds. (2007). The Digital Museum: A Think Guide. Washington D.C.: American Association of Museums.

9.        Doherty, P., Rothfarb, R. & E. Starbrook. (2008) “Museums Virtual Worlds.” Museums and the Web Conference.http://www.exo.net/~pauld/workshops/museumsinSL2008/MuseumsinSL2008.html

10.     Doyle, J. and M. Ward Doyle. (2010). Mixing Social Glue with Brick and Mortar: Experiments Using the Mobile Web to Connect People, Objects, and Museums. In: J. Trant and D. Bearman (eds). Museums and the Web 2010: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

11.     Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2000). Learning from Museums: Visitor experiences and the making of meaning. Walnut Creek, CA: Rowman and Littlefield.

12.     Falquet, G., J. Guyot, and L. Nerima. (2001). “Design and Analysis of Virtual Museums.” Museums and the Web Conference.Seattle, WA. http://www.archimuse.com/mw2001/papers/park/park.html

13.     Filippini-Fantoni, S., Antenna Audio Ltd., and J. Bowen. (2007). “Bookmarking in Museums: Extending the museum experience beyond the visit?” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2006: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2007/papers/filippini-fantoni/filippini-fanto...

14.     Goodlander, G. (2009). “Fictional Press Releases and Fake Artifacts: How the Smithsonian American Art Museum is letting game players redefine the rules.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2009: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2009/papers/goodlander/goodlander.html

15.     Huhtamo, E. (2002). “On the Origins of the Virtual Museum.” Virtual Museums and the Public Understanding of Science and Culture: Nobel Symposium (NS 12).May 26-29. Stockholm, Sweden.

16.     Jackson, S. and R. Adamson, R., (2009). “Doing it for the Kids: Tate online on engaging, entertaining and (stealthily) educating six to 12-year-olds.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2009: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2009/papers/jackson/jackson.html

17.     Jenkins, Henry. (2006). Convergence Culture: Where old and new media collide.New York: NYU Press.

18.     Jenkins, H., Clinton, K., Puroshotma, R., Robison, A., and M. Weigel. (2007). “Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media education for the 21st century.” Chicago: The MacArthur Foundation: 1-68. http://www.digitallearning.macfound.org.

19.     Jones-Garmil, K., ed. (1997). The Wired Museum: Emerging technology and changing paradigms. New York: The American Association of Museums.

20.     Lagoze, C., Arms, W., Gan, S. Hiiman, D., Hoehn, W., Millman, D. et al. (2002).

21.     Lagoudi, E. and C. Sexton. (2010). Old Masters at Your Fingertips: the Journey of Creating a Museum App for the iPhone and iTouch. In: J. Trant and D. Bearman (eds). Museums and the Web 2010: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

22.     Palfrey, J. and U. Gasser. (2008). Born Digital: Understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Books.

23.     Pollack, Wendy. (1999). "Science Centers on the Web." ASTC

24.     Proctor, N. (2009) “The Museum as Agora: What is collaboration in museums 2.0.” WebWise Conference,Washington D.C. http://www.tvworldwide.com/globe_show/webwise/090226/default_go.cfm?gsid=1099

25.     Proctor, N. (2010). The Museum Is Mobile: Cross-platform Content Design for Audiences on the Go. In: J. Trant and D. Bearman (eds). Museums and the Web 2010: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

 

 

A KURZUST AZ International Visegrad Fund TÁMOGATJA