logo
MagyarEnglish

Elektronikus képalkotás (1.) | Samu Bence
Tartalomjegyzék
Elektronikus képalkotás (1.) | Samu Bence
2. oldal
3. oldal
Minden oldal



alt
Kurzus neve: Elektronikus képalkotás (122-31-02) | Elektronikus képalkotás 1. (124-21-08)
Oktató: Samu Bence

Időpontok: 1-3,7,9,10,12,13 | Szerda: 13:40-15:50
Kurzuskód: 122-31-02 | 124-21-08
Kredit
: 2
Helyszín
: B101

   Számonkérés módja: E / koll. (122-31-02) | GY/Gyak. (124-21-08)
   Előzmény: nincs
 

3D látványtervezés

alt

A kurzus célja, hogy a hallgatókkal megismertesse a 3D - látványkészítés alapvető elveivel.
Az elméleti alapok átadása egy ingyenes (blender) 3D-s szoftver megismerénén keresztül történik.
www.blender.org

 


 

3D alapok:

Alapvető geometria

alt
A számítógéppel generált 3D-s világban minden háromszögekből épül fel. Ez a legegyszerűbb mértani alakzat, amley egy síkot definiál. A felületek (face) csúcspontokból (vertex) és azokat összekötő élekből (edge) áll.
 

alt
Sok esetben a kezelhetőség kedvéért a háromszögek helyett a négyszögek használata indokolt (persze a négyszög is két háromszögből épül fel).

alt
Minél részletesebb egy modell, az annál több háromszögből épül fel.

 

Árnyékolás

Az árnyékolás (shading) a geometria megjelenéséért felelős. Egyszerűbben az objektum anyagát határozza meg.

alt
 

alt
Képek használatával (textúra) valósághű anyagok hozhatók létre.

alt
 

alt
 

Világítás

A 3D-s világban is ugyanúg, mint a valóságban, ha nincs fény nem látszik semmi. A jó bevilágítás egy külön szakma, hosszú időt és sok kísérletet igényel. A 3D-s világítás szabályai megegyeznek egy valós stúdió világítás szabályaival, amiben különbözik, a lámpák száma bármennyi lehet, és helyzetük szabadon meghatározható.
A legegyszerűbb világítási technika a három pontos világítás, amely egy főfényből, egy derítőfényből és ellenfényből áll.

alt

Képkiszámítás : Renderelés

alt

 


 

BLENDER

Gui:

- átalakíthatóság
- ablakok hasonlósága  (window type, header, splitting, joining)
- gui elmentése

alt

alt

alt

alt

alt

 

Shading, Object, Editing, Scene

3D navigáció:

- trackball, turnatable
- panning
- zoom
- perspective / ortogonal
- shading

Space menu: shortchuts

Objektum manipuláció

Objektum kijelölés:

- RMB
- 'a' bill.parancs (mindent kijelöl, kijelölést megszüntet)
- aktív objektum vs. kijelölt objektum

Objektum transzformációk:

- grab (g)
- scale (s)
- rotate (r)

Transform Properties Ablak (n)

Transformációs középpont

Transzformációk törlés:

- Pozíció törlése: Alt + g
- Forgatás torlése: Alt + r
- Méretezés törlése: Alt + s

Objektum másolása:

- Shift + d (másolás)
- Alt + d (másolás közös referenciával)

Szülő-Gyerek kapcsolat (parenting)

- Ctrl + p (gyerek: aktív obj, szülö kijelölt obj)

 

Fényforrások

 

Space/add/lamp

Shading / Lamp buttons

Lámpa típusok:

- Lamp
- Spot
- Sun

Fényerő, szín:

- Energy
- R, G, B

Árnyék típusok:

- Raytraced
- Shadow buffer

Árnyék minősége:

- Soft size
- Samples
- Árnyék színe

Környezeti beállítások

World buttons

Háttér színe, típusa

Köd (Mist)

Fényelnyelés (Ambient Occlusion)

Renderelés

Scene

Formátum:  SizeX, SizeY
Filetípus: Jpg, png, tga, ...
BW, RGB, RGBA

Anti-aliasing

File / Save Rendered Image
 

 

Hasznos Youtube videók, linkek:

blender interface
három pontos világítás
modellezés : sakkfigura
modellezés : pohár
modellezés : légy
modellezés : auto
modellezés: felület kiterjesztés körvonal mentén
arc modellezés (maya)
modellezés: agyagozás
renderelés
felület kicsomagolás, textúra festés
egy objektumhoz több anyag rendelése

3 pontos világítás