Luther öröksége

Digitális alkalmazások az Evangélikus Országos Múzeumban
A megújult Evangélikus Országos Múzeum “Luther öröksége” című állandó  kiállításhoz hat digitális alkalmazást és egy animációs kisfilmet készített a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjának TechLab Fellows alkotóközössége. A Deák téren található múzeum 2016. november 11-én nyílt meg.
 

Luther’s Legacy from XORXOR on Vimeo.

Projektek:
Luther Végrendelete
Luther kézzel írott végrendeletét mutatja be ez a különleges, a kiállítás központi terében álló installáció. Az eredeti dokumentum méretarányos másolatának minden oldala egy alulról megvilágítható vitrinben kapott helyet. Az egyszerű reflektor helyett itt egy digitális projektor szolgál fényforrásként, ami közel egymillió pici, egymástól függetlenül vezérelhető lámpának felel meg. Ezzel a technikával az egyes betűk, szavak külön külön kiemelhetővé váltak. Az interaktív installáció a végrendelet szövegét teszi több nyelven olvashatóvá, és az értelmezést további szövegekkel és képekkel segíti, összetett élményt nyújtva a látogatónak.   A végrendeletet védő üveglap felületén kör alakú mélyedés kapott helyet, melybe a látogató a különböző témákat reprezentáló korongokat helyezhet el. A rendszer érzékeli az adott korongon található vizuális jeleket és a lapokon kiemeli az adott témához tartozó szövegrészeket. A végrendeleten megjelenő kiemelés mellett egy nagyméretű függőleges képernyőn megjelenő vizuális tartalmakban és hosszabb magyarázó szövegekben lehet navigálni a kiválasztott korong jobbra-balra forgatásával…
Az installáció kurátora: ifj. Harmati Béla
Az installációt tervezte és fejlesztette: Csík-Kovács Zoltán, Hajdu Gáspár, Samu Bence
                    
Preparált Orgona
A preparált orgonán – amelynek játszóasztalát 1894-től az ági evangélikus templomban használták – az evangélikus egyházzene tizenkét válogatott darabja szólaltatható meg. A hangszer regiszter gombjainak kihúzásával minden egyes darab esetében 12 féle hangzás közül választhatunk. Összesen több mint 100 hangzásvilág próbálható ki. A hangszer hangját a pécsi székesegyház négy manuálos, 80 regiszteres Angster orgonájától kapta. Az orgonába épített saját készítésű elektronika a lenyomott billentyűket és a regiszterkapcsolókat érzékeli, és egy számítógépnek továbbítja, amely a kiválasztott darabot megszólaltatja, és egyúttal vizuálisan megjeleníti annak kottaképét és a lejátszás éppen aktuális pozícióját.
Az installáció kurátora: Dr. Kertész Botond
Az installációt tervezte és fejlesztette: Nagy Ágoston
Fent és Lent
Az érintőképernyős multimedia alkalmazással az egyház és az állam támogató, illetve szembenálló viszonyáról szerezhetünk történelmi ismeretet. A dinamikusan változó viszonyt egyedi, a szereplőket vizuálisan megjelenítő történetek alapján ismerjük meg. A bevezető röviden ismerteti az általános koncepciót, majd a felhasználó választhat a szemben állást és a támogatást korszakonként bemutató történetekből. Az egyes eseményeket a történelem kerekének forgandóságát idéző, animált illusztráció és szöveges leírás eleveníti meg.
Az installáció kurátora: Dr. Kertész Botond
Az installációt tervezte és fejlesztette: Csík-Kovács Zoltán és Karasz Dániel
Illusztráció: Mezei Ildikó
                    
video: itt
Album Amicorum – Barátok könyve
A cím egy emlékkönyvre utal, amibe a peregrináció (külföldjárás, külföldi tanulmányok) idején írtak, rajzoltak egymásnak a leendő lelkészek, tanárok. Az érintőképernyős alkalmazás a jeles múltbeli és kortárs evangélikus személyek kapcsolati hálóját mutatja be szűrhető, kereshető formában, a Facebook világát idézve.  Az egyes személyekről megtudhatjuk merre jártak életük során, kiket ismertek, milyen szakmákban dolgoztak, megismerhetjük kedvenc idézetüket, és egyéb érdekes információkat. A keresésre több lehetőségünk is van, foglalkozás, korszak, földrajzi hely, vagy akár ABC szerint is.
Az installáció kurátora, adatbázis összeállítása: Zászkaliczky Zsuzsanna és Dr. Kertész Botond
Az installációt tervezte és fejlesztette: Karasz Dániel
                    
Térkép
Az interaktív térkép a magyarországi evangélikus gyülekezetek tér- és időbeli alakulását mutatja be. A térkép dinamikusan, dátumok alapján jeleníti meg aktuális országhatárokat és egyházkerületek (püspökségek) határait, valamint a gyülekezetek, a középfokú iskolák és az artikuláris helyek elhelyezkedését.  A látogató kétféle módon juthat információhoz.
Elsődlegesen az országtérképeken követhető nyomon a gyülekezetek elhelyezkedése, száma illetve az egyházkerületek határai az egyház számára fontos időpontokban – egy-egy korszak kiválasztásával az idővonalon. Pontos számszerű adatokkal kiegészítve, mint pl. mennyi új gyülekezet alakult vagy éppen szűnt meg az előző dátumhoz képest.
Másodlagosan a térképbe belenagyítva a gyülekezetek név szerint böngészhetőek, egyes esetekben többlet információ, történetek olvashatóak róluk.
Az installáció kurátora, adatbázis összeállítása: Dr. Kertész Botond és Dr. Csepregi Zoltán
Az installációt tervezte és fejlesztette: Hajdu Gáspár
video: itt
Sztehlo-Keken emlékszoba, “óvóhely”
Az épület egykor óvóhelyként használt pincéjében színpadi jellegű múzeumi szcéna mutatja be Budapest ostromát, az azt követő megpróbáltatásokat, Sztehlo Gábor és Keken András gyerekmentő tevékenységét.  Az óvóhely korabeli berendezésének egyes tárgyaiba – egy kannába, egy könyvbe és egy képkeretbe – elrejtett kijelzőkön rövid, folyamatosan loopolt fekete-fehér képsorok, filmrészletek idézik fel az: ostromot, a kitelepítést, a gyerekek mindennapjait.
Az emlékszoba tartalmi kurátora: Zászkaliczky Zsuzsa
Az óvóhely díszletet tervezte: Ágoston István
A kijelzőkkel kiegészített tárgyakat tervezte és kivitelezte: Hajdu Bence és Hajdu Gáspár
                    
video: itt
A ház meséje
“A ház meséje” az épületegyüttes történetét elbeszélő animációs film, amely a múzeum fogadóterében látható. A humoros elemeket is felvonultató látványvilág, a karakterek és a fordulatos cselekmény a szélesebb korosztály számára is élvezhető. A 2d papírkivágásos animáció valamint a jelenetek közötti feliratok  a némafilmek világát idézik. A filmben szereplő épületeket eredeti fotók alapján Mezei Ildikó rajzai elevenítik fel, a film Huszár Dániel rendezésében valósult meg.
Cím: A ház meséje
Idő: 5’
Technika: 2D computer animáció
Művészeti vezető, rendező: Huszár Dániel
Forgatókönyv: Zászkaliczky Zsuzsa
Grafika: Mezei Ildikó
Storyboard, animatik, vágás, szinezés, kompozitálás, zörejezés: Huszár Dániel
Animáció: Zabos Csaba, Mirella Benes, Huszár Dániel
Zene: Robert Schumann – Kinderszenen
                    
Projektvezető: dr. Ruttkay Zsófia
Projektmenedzsment: Berczi Klára
Kontakt: ruttkay@mome.hu
Fotó, video:  XORXOR,  Binaura

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük