DIGITÁLIS MÚZEUM 2014

Digitális Múzeum – A jövő múzeuma a visegrádi országokban                                         AKTUALITÁSOK

Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
Elméleti Intézet és Média Intézet Kreatív Technológia Labor

2014 őszi kurzus

A fél éves kurzus során elkészült és 2015.1.16-án prezentált projektek

A prezentációkat a hallgatók és a múzeumi partnerek a munkafelületen tekinthetik meg.  Mások e-mailben kérhetnek hozzáférést.

A Vasarely Múzeum számára

            My Moiré  – prezi – dokumentáció – demo film
            Komlósi Dóra, Magyar Dorottya, Szilvás Fanni, Varga Csilla,  Botlik Barnabás (BME)

            Interaktív Vasarely – prezi – dokumentáció – demo tableten
Birtalan Szabolcs, Botlik Barnabás (BME)

A Szépművészeti Múzeum számára

SzépMű App – prezi – dokumentáció
Pálhegyi Flóra

SzépMű ZÁRVA! – prezi – dokumentáció
Varga Csilla

A Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum  számára

Terítéken az asztal – prezi – dokumentáció – demo film
Komlósi Dóra, Magyar Dorottya Pálhegyi Flóra, Szilvás Fanni, Fehér Csaba (BME)

Pesti vásár – prezi – dokumentáció
Losoncz Barbara, Eugeni Veshcheva

Interaktív újság – prezi – dokumentáció
Eugeni Veshchev, Losoncz Barbara

A Mai Manó Ház számára   

Virtuális séta – prezi – dokumentáció – online demo
Adela Muntean, Komlósi Dóra

Mai App – prezi – dokumentáció
Vizy András

Analogia – prezi – dokumentáció – demo csak speciális tableten látható

Lucas Breuer, Gazdi László (BME)

Oktatók:           Bényei Judit (EI)                                              Ruttkay Zsófia (KTL)  

e-mail:               benyeijuATgmail.com                                       ruttkayATmome.hu  

fogadó óra:       Gondűző, szerda 11.30-13.3011.30-13.30 h                   B213, hétfő 13-14.30 h

Konzulens:     Forstner Bertalan (BME AMORG)

                     Forstner.BertalanATaut.bme.hu



Idő:                 Csütörtök 10.00-12.5010.00-12.50 h (esetenként részidőben projekt konzultáció)
                        Első alkalom:  szeptember 11 – ekkor véglegesül a részvétel!


Hely:                A/206, időnként külső helyszín                                          Kredit:    4

Előfeltétel: Formálisan nincs, minden BA2, BA3 és MA hallgató számára felvehető. Technológiai érdeklődés kell.
A kurzusra való felvétel az első órai beszélgetés után véglegesül. Ha a kurzus az etr szerint betelt, de valakit érdekelne, jelentkezzen e-mailben az oktatóknál és jöjjön el az első órára, hogy az esetleges lemorzsolódók helyére felvehessük!

A számonkérés formája: Projekt dokumentációk benyújtása és demo illetve prezentáció bemutatása.

ETR kódok:     128-33-04, 129-31-11-01, 228-37-92-04, 229-36-91-04, 230-37-92-03                                        

 
A kurzus honlapja:
 techlab.mome.hu/courses/dimu_14f  

Reader, valamint az egyes múzeumok projektjeinek Google drive munkaterület, a csapat kommunikáció helye is (meghívással érhető el)

 

Tematika:

Hogyan tehető egy múzeum vonzóvá a 21-dik században? Miként kell, lehet megváltoznia, a mai technológia lehetőségeket kihasználva?

A kurzus célja, hogy:

    • elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtson a művészeti és tudományos élmény-, illetve ismeretszerzés kiteljesítésének lehetőségeiről a legújabb, digitális technológiai eszközök segítségével,
    • interdiszciplináris projekt munkába beavassa a résztvevőket.  

A félév során a partner múzeumok igényeihez kapcsolódó fejlesztéseken dolgozunk majd a BME informatikus hallgatóinak bevonásával, ami módot nyújt arra, hogy a projektek (demo formájában) meg is valósuljanak.

A projektek IP jogaira és esetleges későbbi éles múzeumi megvalósításukra a MOME szabályzata érvényes. A projektek interdiszciplináris jellege miatt a munka csapatokban fog zajlani külső partnerek (múzeumi szakemberek és a BME informatikus hallgatói, illetve tanárai) közreműködésével.

Alább  a múzeumi partnerek illetve az általuk javasolt témákból ízelítő, melyek kiindulópontként szolgálhatnak a közös munkához:

    • Mai Manó ház: 1. a 120 éves épület, fényképezőgépes puttoval,  2. az itteni fotoműhely élete, ki-mikor-mennyiért fotozkodott, 3. portréfotó régen és ma, 4. hogyan tehető interaktívvá egy fotokiállítás, illetve régi fotok 5. Mai Manó fotói, részben magánkézben, 6. valami vonzó a bejárat vitrineibe 7. Fotozas gyerekeknek/kel – múzeumpedagógia (technológia ismertetés és vizuális nevelés)

Az majd a hallgatókon múlik, hogy a múzeumok felvetéseire milyen javaslatok születnek, és mely ötletek valósulnak meg és milyen módon.

A kurzus teljesítésének feltételei:
A félévi aláírás feltétele az órákon és múzeumi konzultációkon való aktív részvétel. A félévi osztályzat a projekt munkában történő aktív részvétel függvénye, ahol az egyéni hozzájárulás dokumentálhatóan megvalósul. Az értékelés legfőbb komponense a csoport által létrehozott projekt minősége és teljessége, valamint annak bemutatása és dokumentációja (projektleírás, fotó, film).

A félévi jegy kiszámításának módja:

    • Elkészült produktumok értékelése      60 %
    • Folyamatos egyéni aktivitás               25 %
    • Órai teljesítmény (prezentációk)        15 %


Értékelés:
A projekt konceptuális terve, a megvalósítása minősége és dokumentációja alapján. A csapatmunka együtt, illetve az egyes szerepek külön is értékelődnek.

A kurzus tervezett programja:

A kurzus három, egymást nagyjából követő rész keretében az alábbi témákkal foglalkozik: Alapok (A), Kihívások és példák (K) és Projekt munka (P). A kurzus tervezett programjában jelöltük a témákat is. 

idő

téma

 leírás

szept.11.

A

Bevezetés

Digitális technológia a múzeumi tudásközvetítésben és élménynyújtásban

Jó megvalósult gyakorlatok, korábbi MOME hallgatói projektek bemutatása

A munkamódszer, célok tisztázása.

szept.18.

A/K

Mindenkinek (legalább) 2 múzeumlátogatás (a hét folyamán, egyeztetve)

szept.25.

K

A

Brainstorm, projekt javaslatok.

Ars Electronica 2013 beszámoló

okt.2.

K

A

Projekt preztentáció a BME hallgatóknak – csapatok megalakulása

Worskhop 1:
M. Darmiati: Virtual tours inside and outside

okt.9.

P

Projektek véglegesülése, ütemterv

projekt munka mentorral

okt.16.

P/A

Meghívott előadó I:Michaela Buchtová (Cz) 

okt.30. P Projekt munka mentorra

nov.6.

P

Projektek közös  beszámolója I

nov.12.

szerda

du

K/A

Meghívott előadó II:

Jacek Smolecki  (Pl)

nov 10-13 P/A Workshop 2: J. Smolicki: A jelen archiválása

nov. 20.

K

Dokumentálás és prezentációs ismeretek

 

nov.27.

P

Projekt munka mentorral

Workshop 3: Prezentációs technikák

dec. 4.

P

Projektek és dokumentáció közös bemutató

jan.  X

P

Nyilvános prezentációk

jan. 26.

P

Dokumentációk leadása, kiértékelés, jegybeírás

FORRÁSOK, CIKKEK GYŰJTEMÉNYE

1.        Baca, M. (Ed.). (2002).”Introduction to Art Image Access: Issues, tools, standards, strategies. [Electronic version]. Los Angeles, CA: J. Paul Getty Trust. http://www.getty.edu/research/conducting_research/standards/intro_aia/

2.        Balsamo, A. (Forthcoming). Designing Culture: The Technological Imagination at Work. Duke University Press.

3.        Bressler, D. (2006). “Mobile Phones: A new way to engage teenagers in informal science learning.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2006: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2006/papers/bressler/bressler.html

4.        Copeland, C. (2006). Out of our mines! A retrospective look at on-line museum collections-based learning and instruction (1997-2006). In: J. Trant and D. Bearman (Eds.), Museums and the Web 2006: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

5.        Caruth, N., and Bernstein, S. (2007). Building an on-line community at the Brooklyn Museum: A timeline. In: J. Trant and D. Bearman (Eds.), Museums and the Web 2007: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

6.        Cardiff, R. (2007). “Designing a Web Site for Young People: The challenges of appealing to a diverse and fickle audience.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2007: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2007/papers/cardiff/cardiff.html

7.        Chan, S. (March 5, 2009). “QR codes in the museum – problems and opportunities with extended object labels.” Blog posting to fresh + new(er).http://www.powerhousemuseum.com/dmsblog/index.php/2009/03/05/qr-codes-in-the-museum-problems-and-opportunities-with-extended-object-labels/

8.        Din, H. and P. Hecht, eds. (2007). The Digital Museum: A Think Guide. Washington D.C.: American Association of Museums.

9.        Doherty, P., Rothfarb, R. & E. Starbrook. (2008) “Museums Virtual Worlds.” Museums and the Web Conference.http://www.exo.net/~pauld/workshops/museumsinSL2008/MuseumsinSL2008.html

10.     Doyle, J. and M. Ward Doyle. (2010). Mixing Social Glue with Brick and Mortar: Experiments Using the Mobile Web to Connect People, Objects, and Museums. In: J. Trant and D. Bearman (eds). Museums and the Web 2010: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

11.     Falk, J. H., & Dierking, L. D. (2000). Learning from Museums: Visitor experiences and the making of meaning. Walnut Creek, CA: Rowman and Littlefield.

12.     Falquet, G., J. Guyot, and L. Nerima. (2001). “Design and Analysis of Virtual Museums.” Museums and the Web Conference.Seattle, WA. http://www.archimuse.com/mw2001/papers/park/park.html

13.     Filippini-Fantoni, S., Antenna Audio Ltd., and J. Bowen. (2007). “Bookmarking in Museums: Extending the museum experience beyond the visit?” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2006: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2007/papers/filippini-fantoni/filippini-fanto…

14.     Goodlander, G. (2009). “Fictional Press Releases and Fake Artifacts: How the Smithsonian American Art Museum is letting game players redefine the rules.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2009: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2009/papers/goodlander/goodlander.html

15.     Huhtamo, E. (2002). “On the Origins of the Virtual Museum.” Virtual Museums and the Public Understanding of Science and Culture: Nobel Symposium (NS 12).May 26-29. Stockholm, Sweden.

16.     Jackson, S. and R. Adamson, R., (2009). “Doing it for the Kids: Tate online on engaging, entertaining and (stealthily) educating six to 12-year-olds.” In J. Trant and D. Bearman, eds. Museums and the Web 2009: Proceedings.Toronto: Archives & Museum Informatics. http://www.archimuse.com/mw2009/papers/jackson/jackson.html

17.     Jenkins, Henry. (2006). Convergence Culture: Where old and new media collide.New York: NYU Press.

18.     Jenkins, H., Clinton, K., Puroshotma, R., Robison, A., and M. Weigel. (2007). “Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media education for the 21st century.” Chicago: The MacArthur Foundation: 1-68. http://www.digitallearning.macfound.org.

19.     Jones-Garmil, K., ed. (1997). The Wired Museum: Emerging technology and changing paradigms. New York: The American Association of Museums.

20.     Lagoze, C., Arms, W., Gan, S. Hiiman, D., Hoehn, W., Millman, D. et al. (2002).

21.     Lagoudi, E. and C. Sexton. (2010). Old Masters at Your Fingertips: the Journey of Creating a Museum App for the iPhone and iTouch. In: J. Trant and D. Bearman (eds). Museums and the Web 2010: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

22.     Palfrey, J. and U. Gasser. (2008). Born Digital: Understanding the first generation of digital natives. New York: Basic Books.

23.     Pollack, Wendy. (1999). “Science Centers on the Web.” ASTC

24.     Proctor, N. (2009) “The Museum as Agora: What is collaboration in museums 2.0.” WebWise Conference,Washington D.C. http://www.tvworldwide.com/globe_show/webwise/090226/default_go.cfm?gsid=1099

25.     Proctor, N. (2010). The Museum Is Mobile: Cross-platform Content Design for Audiences on the Go. In: J. Trant and D. Bearman (eds). Museums and the Web 2010: Proceedings. Toronto: Archives & Museum Informatics.

 

 

A KURZUST AZ International Visegrad Fund TÁMOGATJA.

A pályázatot Huszár Daniella, Mata Julia és Ruttkay Zsófia készítették.

 


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük