A kiskakas gyémánt félkrajcárja – a MOME TechLab kísérleti tablet-meséje

A MOME TechLab első  interaktív mesekönyve azzal a céllal készült, hogy kitapasztaljuk az új műfaj lehetőségeit és  a jó tervezés elveit.

A Labor egyik kutatási témája az interaktív mese. Az új érintőképernyős, kézbesimuló eszközök sok lehetőséget adnak arra, hogy – az olvasó, vagy éppen még olvasni sem tudó gyerek aktivitása nyomán, vagy automatikusan – megelevenedjen az illusztráció. Milyen a “jó” interaktív mese? Hogyan segíthetik – vagy éppen ronthatják – az interaktív lehetőségek a mesélés élményét, az olvasás megkedvelését, a szövegértést? Milyen lehet a mozgó illusztráció stílusa? Ilyen kérdésekre keressük a választ, hogy kiderítsük az új műfaj lehetőséget.

Az applikáció 2014 május 24-étől öt hónapon át kiállításra kerül a Mesemúzeumban, ahol a látogatók szabadon kipróbálhatják.

  

 

Elsőként Arany László jólismert népmese feldolgozásából  készítettünk egy interaktív verziót, 6-8 éves gyerekeknek.  Miután végigelemeztünk többtucat mások által készített interaktív gyerekkönyvet, az alábbi célokat tűztük ki magunknak:

 
    1. Az illusztráció legyen eredeti stílusú, míves, nem a szokásos vektorgrafikus.
    2. Az interakció elsősorban az eseményeket, a narratívát emeljék ki, mintegy az olvasott-hallott szöveg alapján újrajátszatva azt.
    3. Több interakciós modalitást használjunk – végül a koppintás és rázás fordul elő.
    4. Igyekezzünk logikusan megterveni az interaktív ábrákat, hogy a gyerek természetes módon találjon rá az interakciós lehetőségekre.
    5. Az egész alkotói és tesztelési folyamat során arra törekedjünk, hogy a mozgó, interaktív kép olvasásra motiválja a gyereket.

A fenti célokat nagyjából sikerült megvalósítanunk. Egyes döntések a tervezési folyamat során születtek, látva az első eredményeket. Ilyen a színek szinte teljes mellőzése. A grafika maga olyan részletgazdag lett, hogy a tervezők közül senkinek sem hiányzott a szín, noha kísérleteztünk többféle színes megoldással is. Az is érdekes, hogy a legmodernebb felületen egy archaikusnak ható illusztrációs technika, úgy tűnik, “megél”. Ugyancsak sok szakmai vita előzte meg a tipográfia kialakítását: a színes és félkövér kiemelésekkel egyrészt a szövegre akartuk felhívni a figyelmet, másrészt a szövegben így az interaktívan is eljátszható mozzanatokat emeltük ki.

A fentiek persze csak a saját tervezőink, illetve grafikus, animátor és pedagógus tanácsadóink véleményét tükrözik. Az igazi kérdés, hogy miként hatnak ezek a gyerekekre: elérjük-e a célt, olvassák-e egyáltalán a gyerekek a szöveget is, és nagyobb kedvvel, mint egy hagyományos könyvet?

Egy sokrétű tesztelési folyamat lezárásaként létrehoztuk az alkalmazás legújabb verzióját, mely több apró, mégis fontos változtatást tartalmaz. Letöltési oldalainkon már ezt a továbbfejlesztett verziót szerezhetik be a felhasználók.

                

Az applikáció ingyenesen letölthető a Google Play-ről és az App Store-ból magyar, angol és német nyelven.

Honlapunkat a későbbiekben további információkkal bővítjük.

A projekt Facebook oldalán pedig folyamatosan értesülhetnek a legújabb hírekről, eseményekről, és fotókat is láthatnak.

 Werkfilm

Rólunk írták:

Alkotók:
Illusztrátor: Szepesi Szűcs Barbara
Programozó – animátor: Karasz Dániel James Plaistow

Zörejek, hangok: Nagy Gábor

Projektvezető: Ruttkay Zsófia

Projekt menedzser: Sárközi Zsolt

MOME – MOME Kreatív Technológia Labor – 2013

Készült a MOME Szolgáltató Nonprofit Kft. „Interaktív gyerekkönyv kutatás” projektjén belül. A projekt megvalósulást a Belügyminisztérium – Országos Főépítészi Iroda támogatta.


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük