Integrált tervezés – Pest Hackz | Ruttkay Zsófia, Samu Bence, Nagy Ágoston
Időpontok: 2010. március 18. 10-12.50 | K7 után Szerda 9:00-10:00
Konzultációk helyszíne: B101
Kurzuskód: K123-40-71-09
Kredit: 4
2009/2010 második szemeszter kurzusvezető: Ruttkay Zsófia, Samu Bence, Nagy Ágoston
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Média Design szak
szaktól függetlenül felvehető
Időpontok: 2010. március 18. 10-12.50 | K7 után Szerda 10:00-11:00 (konzultációk: B101)
Kurzuskód: K123-40-71-09
Kredit: 4
Prezentáció – 2010. április 28. 10h B101
prezentációk időtartama egyenként 10 perc. a prezentáción jelen lesz Bakos Maxim, a MOME Line részéről
projekt blogok
EASY -> http://urbaneasy.blog.hu/
PUBLIC PAINTINGS -> http://publicpaintings.tumblr.com/
VÁRLÁMPA -> http://wehackthings.tumblr.com/
KISTARZAN -> http://wehackthings.tumblr.com/
KAMERATÁJKÉP -> http://wehackthings.tumblr.com/
_______________________________________________________________________________________________________
Következő alkalom / next 2010. április 14, szerda, 10.00
Az órán konzultációval folytatjuk. A kialakult csapatok blogjai:
WALKING PAINTERS
http://publicpaintings.tumblr.
EASY
http://urbaneasy.wordpress.
WE HACK THINGS (vetitos blokk)
dokumentumok: játékszabály ötletjavaslat végső output
amit hozzatok tehát / what to bring, then:
A4 oldal printelt – az ötletetek 3 képi illusztrációja (skicc, fotó, montázs stb)
készüljetek, egy rövid, 3 perces bemutató szöveggel (ez nagyon kevés idő, jól kell rendszerezni)
en: printed A4 page with your 3 sketches/photos on it to present your idea.
prepare for a three-minute introducing speech
Az órán elhangzott pályázat, amelyre jól sikerült munkák beadhatóak:
21 PÁRBESZÉD – public art pályázat – Pécs 2010. június 12-26.
_______________________________________________________________________________________________________
Tematika
A kurzus során Budapest a közterein, közösségi terein megtalálható mediális felületek újragondolása a cél, a kortárs technológiák (digitális média) alkalmazásával. A hallgatók tapasztalatot szereznek a helyspecifikus gondolkodás, interaktív technológiák, koncepció kidolgozás, dokumentáció terén. A feladat során a megtalált felületek (ledmatrix kijelzők, hőmérsékletmegjelenítők, tereken használt hangszórók, térképek, automaták stb.) alternatív üzenetek hordozóivá válnak, a szokásos funkcióiktól eltérítve (“hackelve”), kreatív módon, nem szokványosan felhasználva tulajdonságaikat. Alternatív üzenetformák lehetnek például környezetvédelmi, társadalmi célú, nonprofit üzenetek.
A kurzus felépítése:
– Meglévő projektek ismertetése
- alkalmazott technológiák elemzése
- üzeneteik relevanciája
- közös beszélgetés, kontextusba helyezés
– Kisebb csapatokba szerveződés (2-3 fő)
– Helyszínkeresés / gyűjtés / dokumentálás
– Konzultáció
– Koncepció kidolgozása
Számonkérés: gyakorlati feladat
Feladat kritériuma:
A munkákat pdf formátumban kell leadni. A pdf-ek mérete nincs megkötve. A dokumentumnak tartalmaznia kell látványtervet, koncepció leírást, technológiai leírást, megvalósíthatósági szempontokat (minimális költségvetés, esetleg a felületet üzemeltető intézmény érdekeltsége a projektben). A pdf mellé kifejezetten hasznos, ha készül interaktív látványterv is (processing, flash, etc).
Osztályozási szempontok:
- Megvalósíthatóság
- Alkalmazott technológia ötletessége, a meglévő felület tulajdonságaira reflektálva
- Dokumentáció színvonala
_______________________________________________________________________________________________________
Examples:
- urban attack – space invaders by windows – June 16, 2009 NY (?)
- Schonherz Kolesz BUDAPEST matrix info – BUDPAEST 2005-2009
- Urban Hacks: The Urban Guide for Alternate Use
- Interactive Grafitty univ. project Goteborg
- German Agency Unveils Mobile-Interactive Grafitti Mural
- Interactive Architecture – projection
- http://www.minneapolisartonwheels.org/
- Grafitti Research Lab
- Urban Screens Amsterdam 2009
- Conf Call Urban Screens Toronto 2010 – deadline 1 March
- http://www.urban-projection.com/
- Urban Computing Exhibition in NY
- Urban Hackers – tips how to do hacks
CHRIS O’SHEA: Hand From above
http://www.chrisoshea.org/
a nice example on how to hack a large LED matrix in public space
THE FUN THEORY: Piano stairs http://www.thefuntheory.com/
how to make people dance on a boring stairway
JOSHUA ALLEN HARRIS: Air works
http://www.woostercollective.
this is the way to hack air condition/ air tunnel systems
BIGBRUDESIGN: Playful Spaces http://www.bigbrudesign.co.uk/
make fun without serious technology
JULIAN OLIVIER: The Artvertiser http://theartvertiser.com/
serious augmented reality project applied on conventional media
JODI: Sk8monkey http://webcra.sh/2900/sk8/
mixing public action (skating) with anarchist auto-tweeting online reaction
HELMUT SMITS: Dead pixel on Google Earth
http://www.helmutsmits.nl/
hacking satellite image pixels of the big brother
TIM KNOWLES: SpyBox http://www.timknowles.co.uk/
out-of-the box post-office bureau hacking (viewing from the other side
of things) and observing
KURATOR.ORG: Social Hacking
http://platforma.kurator.org/
ludic visions translated onto the city of plymouth
MEDIAMATIC: Flickr Peep Show http://www.mediamatic.net/
connecting social network systems to real-life shopping malls
JULIUS VON BISMARCK: Image Fulgulator
http://www.juliusvonbismarck.
hacking photos (place new layers of informations on them) made by
public on-the-tly
_______________________________________________________________________________________________________
Topics:
- hacking – for what, by whom, genres, legal status
hacker culture, technology, terminology: http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_culture
hacker etics, history, basic principles: http://www.campusactivism.org/html-resource/hackers/section4.html
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
UNIX philosophy == nodes ——————————> relations (connections)
DIY / DIWO
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Steven Levy: "Hacker Ethic" (1984 book, MIT)
The Hacker Ethic
1. Access to computers – and anything which might teach you something about the way the world works – should be unlimited and total. Always yield to the Hands-On imperative!
2. All information should be free.
3. Mistrust authority – promote decentralization.
4. Hackers should be judged by their hacking, not bogus criteria such as degrees, age, race, or position.
5. You can create art and beauty on a computer.
6. Computers can change your life for the better.
- ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Richard Hillesley (tuxdeluxe.org): "Hacking after midnight" (2007)
– hack = a quickly written short piece of code that makes something work
– technology represents inanimate ways of thinking, objectified ways of thinking
– phone phreaking (vietnam war, 1968)
– every idea, every limitation, was another boundary to be explored
– hackers at MIT -> new medium = discovery of other ways of doing things, of finding the superior hack, stretching the possibilities of what you could do
– hackers at MIT -> testing yourself against your fellow hackers to come up with more elegant and efficient solutions
– as long as the end result was creative and morally desirable, anything was permissible, and hacking was fun
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin Howse (tuxdeluxe.org): "Hacking for art’s sake" (2007)
– hackers & artists = notoriously impatient creatures, unable to wait months for commercial companies to implement bug fixes, tweaks
– new, open solutions: forming passionate collectives & communities based around the FREE SOFTWARE model
_______________________________________________________________________________________________________
- possible goals
- make people smile, play, communicate
- provide locally relevant information
- something beautiful, arty, good to look at
- mock/question original usage (advertisement)
- provide some extra service
- make people aware of XXX
- possible ways
- switch out/replace original function (for sime time/for ever)
- share with original function (e.g. use media at night or at other idel times)
- augment original function – better/more fun, for more people, for free, …
Media, institutes, people in Bp:
- giant display in plazas
- clock at Nyugati
- pollution info display
- tram matrix display – BKV
- metro display – BKV
- open wifi at – cafes, airport, …
- train info display – Keleti
- automata foto keszito fulke
- foretelling machines (eg. moszkva ter)
- speakers on squares
- ticket machines (post offices)
- juke-boxes
- car parking ticket machines
_______________________________________________________________________________________________________
OUTPUT / végleges forma, kritériumok
1. Működő helybeni installáció, vagy prototípus
Ideális esetben a hack ténylegesen megvalósul, Pest lakói kipróbálják, akár hosszabb időn át. A
helyszíni kipróbálásról a tanárok és a kurzus hallgatói, de akár az egész vizkom időben értesül.
HA a helybeni megvalósulás jogi, technikai, anyagi vagy egyéb okok miatt nem lehetséges április
végéig, akkor prototípussal, mock-uppal, esetleg a MOME-n mint helyszínen kell az elgondolást
demonstrálni, és az előadás során – vagy azt megelőző, egyeztetett időpontban – bemutatni.
2. Végső dokumentáció
a) ha nem készült el a projekt a tényleges helyén
írott dokumentáció:
A dokumentáció az eredeti helyszíni megvalósuláshoz minden lényeges elemet kell hogy
tartalmazzon, egy eljövendő pályázathoz megfelelő dokumentációul szolgáljon.
Az elkészült hak (alábbi) dokumentációjának elemeit részletesebben tartalmazza, különösen a
technológiai leírást, terveket, látványrajzokat. Tanulságok fejezet természetesen nem kell, viszont
kell részletes költségvetés, valamint a megvalósításban résztvevő esetleges további partnerek és
szerepük.
video dokumentáció:
a tervezett megvalósítást (helyszín), illetve a a mock-upot, a prototípust bemutató video
dokumentáció, prezentációs célra
b) ha elkészült a projekt a tényleges helyén
írott dokumentáció:
kb 2 oldalas írott dokumentáció, mely tartalmazza:
cím,
készítők, szakjuk, kontakt mail
év, MOME PestHakz kurzus
Összefoglalás: 150-300 szóban, dióhéjban minden lényeges, a használt technológiák.
Bevezetés:
— Mit, kinek, miért, hol?
— Referencia inspirációkra, más városbeli példákra
A technológiai terv
— Nagy vonalakban a működés
— Az eredeti funkció, tulajdonos szerepe
A megvalósítás
— Milyen technológiát használtak, miért
— Nehézségek, kényszerek
Tanulságok
— A használattal kapcsolatban
— A megvalósítással kapcsolatban
— további lehetőségek
Köszönet
video dokumentáció:
külső videomegosztóra szánt, 2-3 perces video, mely elsősorban a használatot mutatja be,
felvillantva a készítés illetve utóélet mozzanatait A formai követelmények a MD hallgatói videókra
vonatkozó általános követelmények – ezek elmulasztása esetén a video nem elfogadható