Kreatív hang 2. (121-32-06) | (124-31-02) | Nagy Ágoston
Időpontok: 1-2. hét – Péntek: 13:40-18:00 | 3,7,9,10,12,13. hét – Kedd: 15:10-16:3
Helyszín: B101
Kurzuskód: 121-32-06 I 124-31-02
Kredit: 2
MOME, 2010, II. szemeszter
Kurzus neve: Kreatív hang 2.
Oktató: Nagy Ágoston
Időpontok: 1-7, 9-13. hét – K 15:10-16:30 I 1-2. hét – P 13:40-18:00; 3,7,9,10,12,13. hét – K 15:10-16:30
Kurzuskód: 121-32-06 I 124-31-02
Kredit: 2
Helyszín: B101
Számonkérés módja: GY/Gyak.
Előzmény: 121-32-05 I 124-21-07
Kurzusleírás
"A LÁTHATÓ HANG" — vizualizációk
KREATIV HANG KURZUS – példák, letölthető anyagok
***********************************************************************
2010.marc.23
***********************************************************************
HOMEWORK / HAZI FELADAT:
create 3 rotating, sound reacting object near each other,
using the 2D geometrical transformations.
keszits 3 forgo, hang-reagens objektet egymas mellett,
a 2D transzformacios modszerek hasznalataval
UPDATED EXAMPLE CODE / FELTOLTOTT PELDAKOD:
http://www.binaura.net/stc/kHang2/simple_updated.zip
orai pelda / class example:
void setup()
{
size( 400,400 );
background( 255 );
}
void draw()
{
noStroke();
fill(random( 255 ));
// prepare the transformation on the coordinate system
pushMatrix();
// 2D transformations
translate( 200, 200 );
rotate( radians( frameCount ) * 2 );
scale( random( 1 ) );
rect( 0, 0, 80, 10 );
// finish the transformation on the coordinate system
popMatrix();
}
switch to english from now on…
***********************************************************************
2010.marc.02 – HOMEWORK / HAZI FELADAT
***********************************************************************
use the zipped application below, modify its parameters, try to
find aspects for your sound. if you have some special plan (add
images, etc) mail me and i’ll help till next week
használd az alábbi kódot, módosítsd a rajz paramétereit, próbáld
a hangod aspektusaihoz igazítani. ha speciális elképzelésed van
(kép betöltése, stb.) írj, és próbálok segíteni a köv. óráig
download – letöltés:
www.binaura.net/stc/kHang2/simple.zip
***********************************************************************
2010. február 16. – variables / loops
***********************************************************************
// ———- INTODUCING LOOP
size(300,300);
for(int i = 0; i < 30; i++) // it loops through itself, until it reaches the maximum
{
println(i*10); // print to the console every time it runs
fill(255,0,255,i*10); // changing the opacity, related to the iteration
ellipse(i*10,i*10,30,i+i); // drawing multiple ellipses, the x position is related to
// the iteration
}
//—————EXAMPLE FOR USING VARIABLES
int myFirstVariable = 10; // create an integer variable, let it be 0 at first
float mySecondVariable = 0.2; // create a floating point variable
void setup()
{
size(300,300);
}
void draw()
{
myFirstVariable = mouseX; // set the value to x value of the mouse
//println(myFirstVariable * mySecondVariable); // printing to the console
ellipse(mouseX,mouseY,30,30); // mouseX,mouseY are special variables
//println(width + height); // width is a spec. variable for the window size
// CONDITIONALS
if(mouseX > 150)
{
println("i’m on the right side");
background(0,255,0);
}
if(mouseX <= 150)
{
background(255,0,0);
println("i’m on the left side");
}
}
//————REMINDER, IN ENGLISH:
void setup() // setup function runs only once
{
size(300,300);
background(255,255,255); // r,g,b channels
frameRate(20); // each seconds there are 20 frames
smooth(); // smoothing the graphics
}
void draw() // draw function runs every frame
{
fill(100,100,100,20); // fill colour of a shape can be RGBA A: opacity ()alpha
stroke(255,0,0); // contour of a shape
strokeWeight(4); // contour width
ellipse(30,30,mouseX,mouseY);
stroke(0,255,0);
line(0,0,mouseX, mouseY);
}
***********************************************************************
2010. február 09. – ablakkezeles, rajzolas, frame-ek
***********************************************************************
println("nyomtass ki"); // kinyomtatja amit parameterkent beirunk
size(300,300); // ablak kihelyezese
println(width); // kinyomtatja szelesseget
background(255,255,0); // rgb csatornak intenzitasa
// szinezesi modszerek
stroke(255,0,0); // piros lesz a korvonala
fill(100,100,100); // kitolti szurken az ellipszist
ellipse(100,100,40,40); // kirakunk egy ellipszist
fill(255); // feher lesz a teglalapunk
rect(200,200,100,100);
ellipse(mouseX,mouseY,10,10);
_____________________________________________________________________
// ALAP RAJZOLAS
// elokeszites (egyszer lefut, a program inditasakor)
void setup()
{
size(300,300); // ablak merete
background(255,255,0); // hatter szine
frameRate(30); // frame/sec
}
// minden frame-ben kirajzolja a benne foglaltakat
void draw()
{
//background(255,255,0); // hatter szine
stroke(255,0,0);
ellipse(80,80,40,40);
fill(255,255,255,0); // red, green, blue, alpha (0-255)
ellipse(mouseX,mouseY, 80, 100); // x, y pozicio eger x, y pozicioja minden fram-nel
stroke(0,255,0);
line(0,0,width,height);
}
TEMATIKA
- Hangi vizualizációk áttekintése
- szakrális vizualizáció, két alapmodell: szférák zenéje, mandala
- zenei, performatív hangok jelölése: kották
- fizikai vizualizáció: idő alapú vizualizáció: hanghullám, hangszín alapú vizualizáció: spektrum
- hordozók szerepe: hogyan vizualizálja a hordozó a hangot? (lp, minidisk, kazetta, mp3, akusztikai hangszerek, audiofinder, itunes)
- gyakorlati példák: hétköznapi – radar, ultrahang, művészeti – carsten nikolai, hangszobrok stb.
- feladat kiadása
- A hang reprezentációja
- fizikai tulajdonságok: spektrum, denzitás, hullámok
- digitális reprezentáció: mintavételezés, bitmélység, buffer, ablakolás (sonic visualizer)
- processing + minim bevezetés, hang lejátszása
- konzultáció hozott hangokról
- Programozás, előkészített kódok alapján
- hullámkép rajzolás
- spektrum rajzolás
- interaktív rajzolás
- színek
- formák
- egyszerű trigonometria
- Konzultáció hozott hangokról, műhelymunka
- pdf exportálás
- feladatok leadása
Számonkérés: gyakorlati feladat
Feladat kritériuma: A munkákat pdf formátumban kell leadni. A pdf-ek mérete nincs megkötve. Leadandó képek száma: 1-3. A leadott pdf-hez szükséges mellékelni a vizualizáló program forráskódját, illetve a választott hangot.
Osztályozási szempontok:
választott hang narratív kontextusának érzékeltetése (pl. politikai beszéd, ionoszféra hangja, játékgépek hangja stb)
választott hang fizikai tulajdonságainak érzékeltetése (pl. sűrű, lassú, mély, éles, karcos, tonális stb)
LINKEK
NOTATION
visual context: http://bibliodyssey.blogspot.com/2006/07/visual-context-of-music.html
HISTORICAL
mclaren – pen point: http://www.aggregat456.com/2008/11/sound-and-vision-very-brief.html
cthuga: http://www.afn.org/~cthugha/
INSTALLATIONS
muon: http://www.chrisoshea.org/projects/muon/
volume: http://www.uva.co.uk/wp/videopop.php?vid=1166193972&url=http://www.uva.co.uk/wp
OBJECTS
cylinder: http://extraversion.co.uk/2003/cylinder/
frozen: http://www.flickr.com/photos/watz/sets/72157605938577977/
EXPERIMENTAL VIDEOS
alva noto – frequenze: http://www.alvanoto.com/?a1=video
tina frank: http://www.frank.at/index.php?id=10
grosz: http://www.looksgood.de/log/2007/02/03/seelenlose-automaten/
STATIC VISUALS & MEDIAL CONCEPTS
dragulescu: http://www.sq.ro/spamplants.php & mozart: http://www.sq.ro/extrusions.php
radio visualization: http://www.simonelvins.com/FM.html & notation: http://www.simonelvins.com/notation.html
INSTRUMENT
tenori-on: http://www.global.yamaha.com/tenori-on/demo/