logo
MagyarEnglish

Digitális múzeum

A XXI. század múzeuma, teljesen új élményt nyújtva képes bekapcsolni célközönségét a tudásmegosztás áramkörébe.

Az új technológia múzeumi alkalmazásának létező példáit elemezve és felhasználási módjait kutatva foglalkozunk digitális technikára épülő múzeumi projektek tervezésével; nem csupán elméleti szinten: valós múzeumi partnerekkel szorosan együttműködve foglalkozunk intézetspecifikus kérdésekkel.
Munkánk a feladatfelvetéstől a kivitelezésig terjed, gyakorlatban is alkalmazva az interdiszciplináris munkaelveket.
 


merre járt a király?

Az internetes applikációval bárki nyomon követheti, merre járt Hunyadi Mátyás és felesége, Aragóniai Beatrix.
Az idővonalon szűkíthetjük le a teljes, 1457 és 1490 közötti időszakot. A térképen megjelenik, hogy a kiválasztott években milyen helységeket érintett az uralkodó vagy felesége. A királyok tartózkodási helyeinek összeállításához a történeti forrásokat (okleveleket, krónikákat) használtuk fel. Egy tudományos szakkönyvben (Horváth Richárd: Itineraria regis Matthiae Corvini et reginae Beatricis de Aragonia (1458–[1476]–1490) Budapest, 2011) publikált adattárat vittünk térképre úgy, hogy a településekre kattintva megkapjuk az adat forrását és a szakkönyv vonatkozó lábjegyzetének eredeti szövegét is. Ez utóbbit azért szerepeltetjük, mert sok esetben az egyes tartózkodási helyek csak következtetések vagy feltételezések, esetleg maguk a források ellentmondásosak vagy nem hitelesek. Alkalmazásunkban az egy-egy helyen való tartózkodást bizonyító oklevél (ha ilyen van) egy kattintással el is érhető az Magyar Nemzeti Levéltár online oklevéltárából. 
Térképünket azzal a fő céllal készítettük, hogy segítse a történelem (különösen a politika- és hadtörténet) oktatását a középiskolákban. Egy másik célunk, hogy a Kárpát-medence településeinek lakói számára kiderüljön, vajon járt-e – és ha igen, mikor – lakóhelyén Mátyás király.

 

Ötletgazda: Rácz György

Tartalom: Horváth Richárd 

Kivitelezés: Ruttkay Zsófia, Karasz Dániel és Ézsiás Dániel, Szatucsek Zoltán közreműködésével
 

 

 
interaktív alkalmazások a magyar nemzeti múzeum állandó történeti kiállításában

A Magyar Nemzeti Múzeum kérésére a 2017-es őszi félév során olyan beavatkozási javaslatok születtek, amelyek az állandó történeti kiállítást közelebb hozzák a mai fiatalokhoz. A beavatkozás jelleget hangsúlyozó, az állandó kiállítás világától sárga színével és modern formájával elüt a kiállítás enteriőrjétől.

 

Projektek:

 

Március 15 lépésben

A Március 15 lépésben egy érintő képernyőn játszható, egyszemélyes játék, amely egy térkép segítségével vezeti végig a játékost az 1848. március 15-ei fővárosi eseményeken.
Egy korabeli térképen, a tájékozódást segítve ábrázoljuk sematikus, egyszerű rajzolással az akkor már felépült, karakteres, ma is meghatározó, ismert épületeket, építményeket. A március 15-ei eseményeket, történéseket városszerte különböző épületekhez, terekhez, utcákhoz kötjük. Egy-egy helyszínen egy-egy feladat, kérdés található, mely az adott helyszínen történt eseményre vonatkozik, korabeli érdekességeket, az események alakulását befolyásoló mozzanatokat, személyeket is felelevenítve, így kirajzolva és végig vezetve a játékost március 15-e eseményein.

 

Ötletgazda, tartalomfejlesztő: Nagy Anikó (MOME- DMM MA I.),

Software fejlesztő: Karasz Dániel (MOME TechLab),

Grafika: Kántor Attila (MNM)


   

 

Találkozó a Pilvaxban- Hírek 1848-ból

Egy korabeli kávéház különböző szereplői különböző március 15. környékén megjelent sajtótermékeket olvasnak (egy-egy szereplő egy-egy témát képvisel, pl: politika, társasági élet, divat, adok-veszek, pénzvilág). Egy-egy szereplőre kattintva megjelenik menü-szerűen (mintegy egymás mögé kirakva egy standon) a lapok fejléce dátummal, amelyekben pl. politikáról, vagy hirdetésekről van szó. Egy lapra kattintva a hasonmás oldal érintett része jelenik meg, de az egész oldal is böngészhető (zoomolással).

 

Ötletgazda, tartalomfejlesztő: Rajkó Krisztina (MOME Formatervező MA),

Software fejlesztő: Karasz Dániel (MOME TechLab),

Grafika: Krizbai Gergely

 

      

 
arany200

A Petőfi Irodalmi Múzeum  Arany János születésének 200-dik évfordulóját  2017-ben az Önarckép álarcokban. Arany János emlékkiállítás című tárlattal ünnepelte. Ehhez az iskolai oktatást kiegészítő, országosan utazó változataként az „Arany 200 busz” járja az országot. Mindkét kiállításban szerepel két, elsősorban a fiatal korosztálynak szánt interaktív installáció.  

 

                                                   

 

Projektek:

 

EMOJI

 

Egy nagy érintőképernyőn a mai online kommunikációban használatos emotikonokkal a látogató 6 érzelmet határoz meg. A program a költő verseiből választ ki érzelmileg hasonló sorokat, és fűzi őket össze rap formában, mely megnézhető, meghallgatható.

 

         http://techlab.mome.hu/images/stories/emoji_2.JPG              

 

Videó itt

      

 

 

ERŐPRÓBA

A látogató egy játékpálya állomásain haladva Toldi erejével mérheti össze a sajátját. Egy, az erőkifejtést közvetítő fizikai eszköz segítségével hajíthatja el a malomkövet, veheti fel a küzdelmet a farkasokkal, szállhat szembe a bikával vagy mérkőzhet meg a cseh vitézzel. A próbatételek animált jelenetekben élhetők át. Az egyszerű eszközzel az erőkifejtés kalibrálható, így az alkalmazás kihívást jelent a kisgyereknek éppúgy mint a felnőtteknek. Ha sikerrel járunk, jutalomként elolvashatók a Toldi megfelelő sorai.

 

                 

 

 
MUZI

 


Történelmi séta a Múzeumkertben okos telefonnal


A mobil alkalmazás a Nemzeti Múzeum kertéjnek hajdan népszerű nevét viseli. A kert a kezdetektől a fővárosiak kedvelt pihenőhelye, de drámai történelmi események színhelye is volt. A saját okos telefonnal vagy tablettel használható séta 12 állomáson keresztül mutatja be a kertet. A szakértő ismertetését hallgatva vagy olvasva tudhatunk meg részleteket a ma is álló emlékekről, szobrokról vagy régi történetekről, melyet korabeli fotók egészítenek  ki. A látogatót kvíz kérdések teszik próbára minden egyes helyszínen.

Bővebben...
 
Luther öröksége
Digitális alkalmazások az Evangélikus Országos Múzeumban
 
A megújult Evangélikus Országos Múzeum "Luther öröksége" című állandó  kiállításhoz hat digitális alkalmazást és egy animációs kisfilmet készített a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjának TechLab Fellows alkotóközössége. A Deák téren található múzeum 2016. november 11-én nyílt meg.
 
 

Luther's Legacy from XORXOR on Vimeo.

 
Projektek:
 
Luther Végrendelete
 
Luther kézzel írott végrendeletét mutatja be ez a különleges, a kiállítás központi terében álló installáció. Az eredeti dokumentum méretarányos másolatának minden oldala egy alulról megvilágítható vitrinben kapott helyet. Az egyszerű reflektor helyett itt egy digitális projektor szolgál fényforrásként, ami közel egymillió pici, egymástól függetlenül vezérelhető lámpának felel meg. Ezzel a technikával az egyes betűk, szavak külön külön kiemelhetővé váltak. Az interaktív installáció a végrendelet szövegét teszi több nyelven olvashatóvá, és az értelmezést további szövegekkel és képekkel segíti, összetett élményt nyújtva a látogatónak.   A végrendeletet védő üveglap felületén kör alakú mélyedés kapott helyet, melybe a látogató a különböző témákat reprezentáló korongokat helyezhet el. A rendszer érzékeli az adott korongon található vizuális jeleket és a lapokon kiemeli az adott témához tartozó szövegrészeket. A végrendeleten megjelenő kiemelés mellett egy nagyméretű függőleges képernyőn megjelenő vizuális tartalmakban és hosszabb magyarázó szövegekben lehet navigálni a kiválasztott korong jobbra-balra forgatásával…
 
Az installáció kurátora: ifj. Harmati Béla 
Az installációt tervezte és fejlesztette: Csík-Kovács Zoltán, Hajdu Gáspár, Samu Bence
 
                    
 
 
Preparált Orgona
 
A preparált orgonán – amelynek játszóasztalát 1894-től az ági evangélikus templomban használták – az evangélikus egyházzene tizenkét válogatott darabja szólaltatható meg. A hangszer regiszter gombjainak kihúzásával minden egyes darab esetében 12 féle hangzás közül választhatunk. Összesen több mint 100 hangzásvilág próbálható ki. A hangszer hangját a pécsi székesegyház négy manuálos, 80 regiszteres Angster orgonájától kapta. Az orgonába épített saját készítésű elektronika a lenyomott billentyűket és a regiszterkapcsolókat érzékeli, és egy számítógépnek továbbítja, amely a kiválasztott darabot megszólaltatja, és egyúttal vizuálisan megjeleníti annak kottaképét és a lejátszás éppen aktuális pozícióját.
 
Az installáció kurátora: Dr. Kertész Botond
Az installációt tervezte és fejlesztette: Nagy Ágoston
 
 
 
Fent és Lent
 
Az érintőképernyős multimedia alkalmazással az egyház és az állam támogató, illetve szembenálló viszonyáról szerezhetünk történelmi ismeretet. A dinamikusan változó viszonyt egyedi, a szereplőket vizuálisan megjelenítő történetek alapján ismerjük meg. A bevezető röviden ismerteti az általános koncepciót, majd a felhasználó választhat a szemben állást és a támogatást korszakonként bemutató történetekből. Az egyes eseményeket a történelem kerekének forgandóságát idéző, animált illusztráció és szöveges leírás eleveníti meg.
 
Az installáció kurátora: Dr. Kertész Botond
Az installációt tervezte és fejlesztette: Csík-Kovács Zoltán és Karasz Dániel
Illusztráció: Mezei Ildikó
 
                    
 
video: itt
 
 
Album Amicorum - Barátok könyve
 
A cím egy emlékkönyvre utal, amibe a peregrináció (külföldjárás, külföldi tanulmányok) idején írtak, rajzoltak egymásnak a leendő lelkészek, tanárok. Az érintőképernyős alkalmazás a jeles múltbeli és kortárs evangélikus személyek kapcsolati hálóját mutatja be szűrhető, kereshető formában, a Facebook világát idézve.  Az egyes személyekről megtudhatjuk merre jártak életük során, kiket ismertek, milyen szakmákban dolgoztak, megismerhetjük kedvenc idézetüket, és egyéb érdekes információkat. A keresésre több lehetőségünk is van, foglalkozás, korszak, földrajzi hely, vagy akár ABC szerint is. 
 
Az installáció kurátora, adatbázis összeállítása: Zászkaliczky Zsuzsanna és Dr. Kertész Botond 
Az installációt tervezte és fejlesztette: Karasz Dániel
 
                    
 
 
Térkép
 
Az interaktív térkép a magyarországi evangélikus gyülekezetek tér- és időbeli alakulását mutatja be. A térkép dinamikusan, dátumok alapján jeleníti meg aktuális országhatárokat és egyházkerületek (püspökségek) határait, valamint a gyülekezetek, a középfokú iskolák és az artikuláris helyek elhelyezkedését.  A látogató kétféle módon juthat információhoz. 
 
Elsődlegesen az országtérképeken követhető nyomon a gyülekezetek elhelyezkedése, száma illetve az egyházkerületek határai az egyház számára fontos időpontokban - egy-egy korszak kiválasztásával az idővonalon. Pontos számszerű adatokkal kiegészítve, mint pl. mennyi új gyülekezet alakult vagy éppen szűnt meg az előző dátumhoz képest.
 
Másodlagosan a térképbe belenagyítva a gyülekezetek név szerint böngészhetőek, egyes esetekben többlet információ, történetek olvashatóak róluk.
 
Az installáció kurátora, adatbázis összeállítása: Dr. Kertész Botond és Dr. Csepregi Zoltán
Az installációt tervezte és fejlesztette: Hajdu Gáspár
 
 
video: itt
 
 
Sztehlo-Keken emlékszoba, “óvóhely”
 
Az épület egykor óvóhelyként használt pincéjében színpadi jellegű múzeumi szcéna mutatja be Budapest ostromát, az azt követő megpróbáltatásokat, Sztehlo Gábor és Keken András gyerekmentő tevékenységét.  Az óvóhely korabeli berendezésének egyes tárgyaiba - egy kannába, egy könyvbe és egy képkeretbe - elrejtett kijelzőkön rövid, folyamatosan loopolt fekete-fehér képsorok, filmrészletek idézik fel az: ostromot, a kitelepítést, a gyerekek mindennapjait.
 
Az emlékszoba tartalmi kurátora: Zászkaliczky Zsuzsa
Az óvóhely díszletet tervezte: Ágoston István 
A kijelzőkkel kiegészített tárgyakat tervezte és kivitelezte: Hajdu Bence és Hajdu Gáspár
 
                    
 
video: itt
 
 
A ház meséje
 
“A ház meséje” az épületegyüttes történetét elbeszélő animációs film, amely a múzeum fogadóterében látható. A humoros elemeket is felvonultató látványvilág, a karakterek és a fordulatos cselekmény a szélesebb korosztály számára is élvezhető. A 2d papírkivágásos animáció valamint a jelenetek közötti feliratok  a némafilmek világát idézik. A filmben szereplő épületeket eredeti fotók alapján Mezei Ildikó rajzai elevenítik fel, a film Huszár Dániel rendezésében valósult meg.
 
Cím: A ház meséje
Idő: 5’
Technika: 2D computer animáció
Művészeti vezető, rendező: Huszár Dániel
Forgatókönyv: Zászkaliczky Zsuzsa
Grafika: Mezei Ildikó
Storyboard, animatik, vágás, szinezés, kompozitálás, zörejezés: Huszár Dániel
Animáció: Zabos Csaba, Mirella Benes, Huszár Dániel
Zene: Robert Schumann - Kinderszenen
 
                    
 
 
 
Projektvezető: dr. Ruttkay Zsófia
Projektmenedzsment: Berczi Klára 
 
Kontakt: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
 
Fotó, video:  XORXOR,  Binaura
 

 

 
« ElsőElőző123KövetkezőUtolsó »

Oldalak 1 / 3