Kurzus neve: Elektronikus képalkotás (122-31-02) | Elektronikus képalkotás 1. (124-21-08)
Oktató: Samu Bence
Időpontok: 1-3,7,9,10,12,13 | Szerda: 13:40-15:50
Kurzuskód: 122-31-02 | 124-21-08
Kredit: 2
Helyszín: B101
Számonkérés módja: E / koll. (122-31-02) | GY/Gyak. (124-21-08)
Előzmény: nincs
3D látványtervezés
A kurzus célja, hogy a hallgatókkal megismertesse a 3D - látványkészítés alapvető elveivel.
Az elméleti alapok átadása egy ingyenes (blender) 3D-s szoftver megismerénén keresztül történik.
www.blender.org
3D alapok:
Alapvető geometria
A számítógéppel generált 3D-s világban minden háromszögekből épül fel. Ez a legegyszerűbb mértani alakzat, amley egy síkot definiál. A felületek (face) csúcspontokból (vertex) és azokat összekötő élekből (edge) áll.
Sok esetben a kezelhetőség kedvéért a háromszögek helyett a négyszögek használata indokolt (persze a négyszög is két háromszögből épül fel).
Minél részletesebb egy modell, az annál több háromszögből épül fel.
Árnyékolás
Az árnyékolás (shading) a geometria megjelenéséért felelős. Egyszerűbben az objektum anyagát határozza meg.
Képek használatával (textúra) valósághű anyagok hozhatók létre.
Világítás
A 3D-s világban is ugyanúg, mint a valóságban, ha nincs fény nem látszik semmi. A jó bevilágítás egy külön szakma, hosszú időt és sok kísérletet igényel. A 3D-s világítás szabályai megegyeznek egy valós stúdió világítás szabályaival, amiben különbözik, a lámpák száma bármennyi lehet, és helyzetük szabadon meghatározható.
A legegyszerűbb világítási technika a három pontos világítás, amely egy főfényből, egy derítőfényből és ellenfényből áll.
Képkiszámítás : Renderelés
BLENDER
Gui:
- átalakíthatóság
- ablakok hasonlósága (window type, header, splitting, joining)
- gui elmentése
Shading, Object, Editing, Scene
3D navigáció:
- trackball, turnatable
- panning
- zoom
- perspective / ortogonal
- shading
Space menu: shortchuts
Objektum manipuláció
Objektum kijelölés:
- RMB
- 'a' bill.parancs (mindent kijelöl, kijelölést megszüntet)
- aktív objektum vs. kijelölt objektum
Objektum transzformációk:
- grab (g)
- scale (s)
- rotate (r)
Transform Properties Ablak (n)
Transformációs középpont
Transzformációk törlés:
- Pozíció törlése: Alt + g
- Forgatás torlése: Alt + r
- Méretezés törlése: Alt + s
Objektum másolása:
- Shift + d (másolás)
- Alt + d (másolás közös referenciával)
Szülő-Gyerek kapcsolat (parenting)
- Ctrl + p (gyerek: aktív obj, szülö kijelölt obj)
Fényforrások
Space/add/lamp
Shading / Lamp buttons
Lámpa típusok:
- Lamp
- Spot
- Sun
Fényerő, szín:
- Energy
- R, G, B
Árnyék típusok:
- Raytraced
- Shadow buffer
Árnyék minősége:
- Soft size
- Samples
- Árnyék színe
Környezeti beállítások
World buttons
Háttér színe, típusa
Köd (Mist)
Fényelnyelés (Ambient Occlusion)
Renderelés
Scene
Formátum: SizeX, SizeY
Filetípus: Jpg, png, tga, ...
BW, RGB, RGBA
Anti-aliasing
File / Save Rendered Image
Hasznos Youtube videók, linkek:
blender interface
három pontos világítás
modellezés : sakkfigura
modellezés : pohár
modellezés : légy
modellezés : auto
modellezés: felület kiterjesztés körvonal mentén
arc modellezés (maya)
modellezés: agyagozás
renderelés
felület kicsomagolás, textúra festés
egy objektumhoz több anyag rendelése
3 pontos világítás |