logo
MagyarEnglish

Kreatív hang 1. | Nagy Ágoston

 MOME, 2010/11 tanév, I. szemeszter

Kurzus neve: Kreatív hang 1. | Kurzuskód: 124-21-07

Oktató: Nagy Ágoston

Időpontok: 7., 9. hét - Szerda, péntek 8.30-12.50 |  Helyszín: B101

Évfolyam: BA II. évf. - kötelező

Kredit: 2

Számonkérés módja: GY/Gyak.

 

Kurzusleírás:

 

Csendesen ücsörgök Nekeresdben, és a nyári bolhákat hallgatom, amint kis nőstény macskámról a fényezett fapadlóra ugrálnak. Kint seregélyek civakodnak a fügefán. A háztetők fölött füsti fecskék cikáznak - őket a hátam mögül hallom. Egy bepánikolt mentősziréna a fejem bal hátsó fertályából az előtér jobboldala felé navigál. A falon túl szomszédok üvöltöznek - ...menj a pokolba! ...nem tehetek róla! ...takarodj!... - ezt gyorsan kiszűröm.

Alacsony frekvenciájú motorbúgás teszi halkan morajlóvá az éjszakai levegőt, bogárzümmögés emlékét idézve. Kánikulai délután egy vidéki kertben, valahol a hetvenes években... Lehullott a hó. Fafüst illata. Tüzekre számítva kinyitom a bejárati ajtót, kibámulok a csillogó sötétbe, és hallom a csendet. Nem a vidék csendjét - a város üzemszünetét. Olyan békés.

-- David Toop: Hangok óceánja

 

A tantárgy célja a hangok készségszintű, asszociatív használata. Az újmédiában (nonlineáris, interaktív, generatív technológiák) alkalmazott módszereket áttekintve a hallgatók gyakorlati feladaton keresztül ismerkednek meg a hangok fizikai természetével.


1. A hang fizikája: fizikai rezgések, percepció, pszichoakkusztika
2. Hangok a természetben
3. Hangi kontextusok

  • primér kontextus: információ eljuttatása visszacsatolással (veszélyhelyzetek)
  • filmek hangjai (sound design)
  • komputerjátékok hangjai
  • interaktív hang
  • szonifikáció
  • valós idejű, hang alapú animáció, a feedback jelensége
  • inverz hangszobrok

4. Digitális hangkészítes (audacity, vagy más szerkesztővel)

  • hangrendszerek
  • protokollok
  • file formátumok
  • hangmanipulációk
  • ingyenes szoftverek

5. Nem megszokott elektromos hangkeltő eszközök
 

A tantárgy teljesítesének feltétele
- az órákon való részvétel
- az órákon készült feladatok (pár másodperces, szerkesztett hang) bemutatása


Osztályozás szempontja: a megvalósult munkák értékelése